Το νησί

ΠΕΡΙΠΑΤΗΤΙΚΟΣ ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ

Διαδρομή Νο 2: Μπατσί-Αρνη-Βουρκωτή-Αποίκια-Χώρα

Διάρκεια διαδρομής: 9 ώρες

Γενικές πληροφορίες: Η διαδρομή είναι αρκετά μεγάλη, αλλά μπορείτε να την κάνετε κατά τμήματα. Σε όλα τα χωριά της διαδρομής κατά τους καλοκαιρινούς μήνες λειτουργούν αρκετές ταβέρνες, ενώ δωμάτια και ξενοδοχεία θα βρείτε σε όλη τη διάρκεια του χρόνου.

Η διαδρομή ξεκινά από ένα παλιό πέτρινο γεφύρι στον περιφερειακό δρόμο του Μπατσίου. Προχωρώντας μέσα στη ρεματιά και προσπερνώντας δύο αντλιοστάσια, βρίσκουμε το μονοπάτι να ανηφορίζει την πλαγιά. Το ακολουθούμε και σε λίγο συναντάμε τον κεντρικό δρόμο που οδηγεί στην Κατάκοιλο. Τον ακολουθούμε και εκεί που χωρίζεται πηγαίνουμε δεξιά. Καθοδηγούμενοι από τις πινακίδες διασχίζουμε οικισμούς και περιβόλια και φτάνουμε στην Ανω Κατάκοιλο, όπου αξίζει να κάνουμε μιά στάση στην Κρύα Βρύση, πάνω στο παλιό μονοπάτι.

Συνεχίζοντας περνάμε την αξιόλογη εκκλησία του χωριού με τα εντοιχισμένα παλαιοχριστιανικά μάρμαρα και φτάνουμε σε μιά διασταύρωση. Ακολουθούμε τον αριστερό δρόμο και σε λίγο βρίσκουμε το παλιό μονοπάτι, που μέσα από μιά πυκνόφυτη πλαγιά, μας οδηγεί στην Αρνη, που ήταν η οθωμανική πρωτεύουσα του νησιού. Μπαίνοντας στο χωριό βλέπουμε ψηλά στα δεξιά τους Πολιταίους, το κέντρο του χωριού στην εποχή της ακμής του, και που εγκαταλείφθηκε τον 19ο αιώνα. Ανηφορίζουμε τα δρομάκια του χωριού και φτάνουμε στο εκκλησάκι του Προφήτη Ηλία. Από εδώ παίρνουμε  το μονοπάτι γιά τη Βουρκωτή, όπου σε υψόμετρο πάνω από 700 μέτρα η ομίχλη είναι πολύ συνηθισμένη, ιδίως άνοιξη και φθινόπωρο.

Στη Βουρκωτή φτάνουμε σε μία ώρα περίπου. Είναι καθαρά ορεινό χωριό που κάποτε είχε την πρωτοκαθεδρία στην παραγωγή λαδιού στο νησί. Κατεβαίνουμε τα πρώτα σκαλοπάτια και ακολουθούμε το μονοπάτι στα αριστερά. Διασχίζουμε το χωριό και στα τελευταία του σπίτια συναντούμε ένα πέτρινο γεφύρι μέσα στο πράσινο. Το διασχίζουμε και αμέσως μετά σκαρφαλώνουμε την πλαγιά στα δεξιά μας μέχρι τον κεντρικό δρόμο. Λίγες εκατοντάδες μέτρα στα αριστερά παίρνουμε το χωματόδρομο προς τα δεξιά, όπου θα βρούμε τις πινακίδες με την αρίθμηση του μονοπατιού.

Ανηφορίζοντας, φτάνουμε στο ψηλότερο σημείο και βλέπουμε μπροστά μας τους Κατακαλαίους, τα Αποίκια και τη Χώρα. Κατηφορίζουμε μέχρι τους Κατακαλαίους, μικρό, όμορφο χωριουδάκι. Το μονοπάτι μας βγάζει στο πάρκινγκ του χωριού και συνεχίζει ευθεία.

Σε λίγο το μονοπάτι γίνεται έντονα κατηφορικό, και ωραία πέτρινα σκαλιά, μας οδηγούν μέσα από μιά δασωμένη πλαγιά στο εκκλησάκι της Ζωοδόχου Πηγής που είναι κυριολεκτικά χτισμένο μέσα στα νερά. Πιο κάτω βρισκόμαστε μπροστά σε σταυροδρόμι, όπου πάμε δεξιά. Στην αρχή το μονοπάτι είναι δύσβατο λόγω της πολλής βλάστησης, γρήγορα όμως καθαρίζει, τα σκαλιά ξαναεμφανίζονται και σε λίγο φτάνουμε στα Αποίκια. Εδώ, στο κέντρο του χωριού βρίσκεται η φημισμένη πηγή Σάριζα και λίγο πιό μακρύτερα επιβάλλεται η επίσκεψη στην πανέμορφη ρεματιά της Πυθάρας.

Ο δρόμος διασχίζει το χωριό, κατεβαίνει προς τη ρεματιά, περνά το πέτρινο γεφύρι και ανηφορίζει μέσα από τη δασωμένη πλαγιά. Σε λίγο φαρδαίνει τόσο, ώστε ένα μεγάλο τμήμα του να χρησιμοποιείται και από αυτοκίνητα, διατηρεί όμως ανέπαφη την υπέροχη ξερολιθιά στα αριστερά του και μας προσφέρει υπέροχη θέα προς τα Αποίκια.

Συναντούμε το χωματόδρομο που οδηγεί στο μοναστήρι της Αγίας Μαρίνας, τον διασχίζουμε και κατηφορίζουμε. Απαιτείται προσοχή γιατί το μονοπάτι έχει παρασυρθεί από τα νερά σε διάφορα σημεία του, σιγά σιγά όμως το λιθόστρωτο ξαναεμφανίζεται και κατηφορίζει μέχρι τη Χώρα.